logo
searchboxbanner
لوگو

درباره ما

معرفی شبکه بین‌المللی معارف اهل بیت (ع)

در سال‌های اخیر با دگردیسی دیجیتالی و ایجاد رسانه‌های نوین با قابلیت‌های منحصربه‌فرد، نیازهای اطلاعاتی و انتظارات کاربران از نظام‌های اطلاعاتی تغییر یافته و توسعه ابزارها و استانداردهای نوین حوزه سازماندهی دانش و به پیروی از آن‌ها برقراری پیوند بین منابع اطلاعاتی گوناگون و بازنمود تمامی منابع مرتبط در کنار یکدیگر در قالب یک پروفایل فراداده‌ای ضروری شده است. در این خصوص، شبکه‌های کشف دانش با رویکرد بافت-مدار به نیازهای اطلاعاتی مراکز اطلاعاتی و جامعه کاربران پاسخ داده و با بهره‌گیری از رویکردها و ابزارهای نوین به دسترس‌پذیری اشیای محتوایی و نیز پشتیبانی از کارکردهای بومی شبکه‌های اطلاعاتی می‌پردازند. این نظام‌ها در راستای بازنمود اشیاء و پدیده‌های جهان واقعی و الگوهای رابطه‌ای بین اشیای مرتبط توسعه یافته‌اند؛ به‌گونه‌ای که امکان کشف و بازنمود دانش را فراهم می‌نمایند.

یکی از نظام‌های کشف-محور که با هدف شبکه‌سازی و کشف روابط بین تمامی موجودیت‌های داده‌ای مرتبط با اهل‌بیت(ع) و معارف شیعه شکل‌گرفته، شبکه بین‌المللی معارف اهل‌بیت(ع) است. این شبکه پروژه‌ای نوین مبتنی بر نظام‌های کشف-محور است که براساس مدل‌های داده‌ای وب معنایی چارچوب کتابشناختی (BIBFRAME) و فرانمای تولید داده‌های ساختارمند (schema.org) توسعه یافته است. نیز، بهره‌مندی از الگوهای مفهومی بافت میراث فرهنگی، تدوین پروفایل‌های فراداده‌ای بومی‌سازی‌ شده متناسب با ویژگی‌های بومی بافت هدف یعنی معارف اهل بیت(ع) از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شبکه قلمداد می‌گردند. در این شبکه قابلیت ثبت و بازنمود انواع موجودیت‌های داده‌ای مرتبط با معارف اهل بیت(ع) مدنظر قرار گرفته و توصیفی ساختارمند از این موجودیت‌ها ارائه می‌گردد. ساختارمندسازی تمامی انواع موجودیت‌های داده‌های مبتنی بر رویکرد شیءگرا استانداردهای فراداده‌ای غنی‌شده بیب‌فِریم و اسکیما دات ارگ در قالب پروفایل‌های فراداده‌ای میسر شده است.

از سوی دیگر، بهره‌گیری از سیستم مدیریت پایگاه داده MongoDB با قابلیت توسعه براساس رویکرد شیءگرا، استفاده از موتورکاوش Elasticsearch با پشتیبانی از جستجوی پیشرفته و فازی، امکان شخصی‌سازی خدمات برای هر یک از کاربران، مدیریت بهینه فراداده‌ها، پشتیبانی از نظام‌های پیشنهاددهنده براساس نیازهای اطلاعاتی و علایق کاربران و نیز معماری متناسب با بافت بومی شبکه (Localization) از دیگر ویژگی‌های شبکه مذکور به شمار می‌آیند که با بهره‌گیری از ابزارهای هوشمند در قالب ماژول‌ها در شبکه پیاده‌سازی شده‌اند. این ویژگی‌ها موجب کشف بهتر الگوهای رابطه‌ای بین موجودیت‌های داده‌ای و کشف و بازنمود دانش در شبکه بین‌المللی معارف اهل بیت(ع) شده‌ و آن را به یک نظام کشف-محور و هوشمند تبدیل نموده است.

از ویژگی‌های کلیدی و منحصربه فرد شبکه بین‌المللی معارف اهل بیت(ع) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت‌های پیشرفته جستجو و بازیابی همانند پشتیبانی از جستجوی فازی و بهره‌گیری از رابط کاربر مناسب برای سهولت دسترسی و جستجو در شبکه؛
  • امکان مدیریت مناسب فراداده‌ها و ثبت عناصر ضروری برای توصیف موجودیت‌های داده‌ای؛
  • بهره‌گیری از خدمات شخصی‌سازی‌شده و نظام‌های توصیه‌گر در طراحی نظام‌های کشف و بازنمود دانش و ارائه پیشنهاداتی بر اساس ترجیحات کاربر، تاریخچه جستجو و رفتار کاربران؛
  • بهره‌گیری از فنون داده‌کاوی و تکنیک‌های کشف دانش برای شناسایی و کشف الگوهای رابطه‌ای و روندهای جاری؛
  • نمایش مصور داده‌ها و اطلاعات به صورت گراف‌های دانش برای درک و کاوش مؤثرتر دانش موجود در موجودیت‌های داده‌ای؛
  • میان‌کنش‌پذیری با دیگر سیستم‌های کشف-محور در قالب پروتکل‌ها، استانداردهای میان‌کنش‌پذیری و دریافت اِی‌پی‌آی از آن‌ها؛
  • بهره‌گیری از رابط کاربری مناسب برای تسهیل و تسریع فرایند جستجو و بازیابی کارآمد و نیز ارائه یک تجربه کاربری مناسب.
  • ارتباط با دیگر مراکز بافت میراث فرهنگی برای شناسایی اشیای فرهنگی مرتبط با معارف اهل‌بیت(ع)
  • و ....

همکاران